Hazánkban még új lehetőségnek számít speciális kutyák bevonása a terápiás-fejlesztő foglalkozásokba, amit hivatalosan állatasszisztált módszernek nevezünk. Nem önálló módszerről beszélünk, hanem egy jól beilleszthető, széles lehetőségeket kínáló kincsről a kezünkben, amit beépíthetünk számos területbe, mindig az aktuális célcsoporthoz igazítva. Az állatok jelenléte minden foglalkozáson jótékony hatású, illetve fontos jellemző, hogy a résztvevők számára öröm a közösen eltöltött idő.
„A kutya segítségével és a közös játékkal visszahelyezzük a gyerekeket a - számukra oly’ természetes - játék világába. Ez az állatasszisztált foglalkozások mindegyik változatára- aktivitás(AAA), terápia(AAT), oktatás(AAE)- egységesen igaz.”
Köböl Erika, 2011
„A kutya segítségével és a közös játékkal visszahelyezzük a gyerekeket a - számukra oly’ természetes - játék világába. Ez az állatasszisztált foglalkozások mindegyik változatára- aktivitás(AAA), terápia(AAT), oktatás(AAE)- egységesen igaz.”
Köböl Erika, 2011
A játékos foglalkozások során új ismeretanyagot sajátíthat el a gyermek, illetve a már megtanultakat más környezetben, helyzetben gyakorolhatja és mélyítheti el. Nagy előnynek érzem, hogy ezt nem konkrét tanulási helyzetként kell megélnie, hanem egy oldott, vidám, „kutyás” légkörben örömtevékenységként. Tananyag szintű ismeret lehet pl. a memória játékok, számolás, mérés, azonosság-különbség, testrészek, kognitív készségek stb. a játékokba építve. A teljesítés, a megfelelés, a stressz helyett, ebben az együtt töltött időben mindenki sikert ér el, a kutyával való játék élményét. Itt nincsenek nyertesek és vesztesek, ügyesek és kevésbé ügyesek, itt a MI létezik, a gyerek – kutya - játék együtt. Hatalmas motivációval bíró erő ez. Az együtt eltöltött idő alatt a gyermek folyamatosan ismeri meg a kutyával kapcsolatos jellemzőket. Jó lehetőséget nyújt a foglalkozás az idegen kutyákkal való viselkedés tanulására, hiszen a jól képzett terápiás kutyán szorongás nélkül „gyakorolhat” a gyerek. Helyes magatartásformák alakulnak ki, a kutya szemszögéből is látva egy-egy helyzetet, megbeszélve, játékokkal átélve a szituációkat.
